Wersja Archiwalna

Smoki

Smoki

Smoki są niesamowicie starymi przedstawicielami gadziego rodu. Żyły w lasach i górach na długo zanim Elfy pojawiły sie w Starym Świecie. Uczeni maja podzielone zdania na temat ich pochodzenia. Jedni uważają, że smoki rozwinęły się z mniejszych gadów, zaś inni twierdzą, że zostały sprowadzone przez Starych Slannów, lub nawet, że były na świecie jeszcze przed przybyciem Slannów. Istnieją też teorie mówiące, że smoki zostały stworzone przez Kalgalosa Czarnego, Ojca Wszystkich Smoków. Jednak nawet najwięksi mędrcy starszych ras nie znają prawdziwego pochodzenia smoków.

W pradawnych czasach, w okresie panowania elfich królów - feniksów (okres ten trwał 4000 lat i zakończył się na tysiąc lat przed pojawieniem się Sigmara) znaczna większość smoków zamieszkiwała Ulthuan, zaś mniejsze grupy żyły w Górach Krańca Świata i Górach Żalu. Były to, w większości stworzenia mądre i nie nastawione wrogo do otoczenia. Dość dobrze poznały je krasnoludy i obdarzyły szacunkiem, gdyż często rywalizowały z nimi o żyły drogocennych kruszców. Jednak od czasu pierwszej inwazji Chaosu smoki zaczęły być o wiele bardziej agresywne i obudziły się w nich niszczycielskie instynkty. Ten okres agresji poprzedzał moment w którym większość smoków zapadła w swój długi sen w pieczarach głęboko pod górami i w innych, równie niedostępnych miejscach. To miało miejsce około tysiąc lat przed powstaniem Imperium. Nawet Elfy z Caledoru miały poważne trudności ze znalezieniem smoków, których używały w czasie wojen, a te, które udało im się znaleźć i oswoić, były bardzo agresywne i prawie niemożliwe do opanowania.

Dziś liczebność smoków nadal maleje. Nie z powodu ich wymierania lecz po prostu co raz więcej z nich decyduje się na zapadnięcie w sen. Spać mogą przez stulecia, lub nawet tysiąclecia, a gdy zostaną obudzone przez jakiegoś śmiałka, zawsze są w bardzo złym humorze :). Historia wspomina tylko o kilku śmiałkach którzy przeżyli spotkanie ze smokiem. Jeszcze mniej jest przekazów o zabiciu smoka, gdyż do pokonania go zwykle jest potrzebna cała armia. Tylko większe demony mogą się z nimi mierzyć jak równy z równym, ale nawet one starają się im schodzić z drogi.

Bardzo niewielu współczesnych widziało smoka chociaż z daleka, jednak z czasem stały się one obiektami kultu i symbolami siły, mądrości i niepowstrzymanego gniewu. Funkcjonuje też wiele przesądów dotyczących smoków. Podobno zjedzenie smoczego serca daje znajomość wszystkich języków świata (ludzkich, zwierzęcych itp.), zjedzenie mózgu ma dać mistyczne moce, a wcieranie w skórę smoczej krwi podobno daje większą odporność na obrażenia.

Jeśli wierzyć księgom, smoki to wielkie, zionące ogniem bestie latające na swych nietoperzowatych skrzydłach. Jednak są one zdolne do wielu innych "sztuczek” zaś część z nich jest pozbawiona wszelkich magicznych atrybutów. Lecz nawet smok nie posiadający magicznych umiejętności i skrzydeł nadal pozostaje gigantycznym stworzeniem z paszczą pełną ostrych zębów, szponami i ogonem.

Zionięcia:
Smoki słyną ze swojej umiejętności zionięcia ogniem. Jednak nie wszystkie posługują się właśnie ogniem. Część z nich atakuje kwasem, trującymi oparami, zimnem lub nawet błyskawicami.

Kwas: Zasięg jest taki sam jak zioniecie opisane w podręczniku. Atak ma siłę 3. Kwas rozpuszcza każdy metalowy przedmiot na jaki natrafi. Broń ma 25% szans na rozpuszczenie w każdej turze dopóki nie zostanie oczyszczona. Zbroja chroni przed pierwszym atakiem lecz jest przy tym niszczona. Kwas przeżera stal (dowolną niemagiczną) w tempie 10 centymetrów na turę.

Chłód: Obszar działania jest dokładnie taki sam jak w podręczniku lecz zasada działania jest inna. Ofiary znajdujące się w zasięgu otrzymują obrażenia z siłą 5 (niemagiczne pancerze są negowane). Dodatkowo każdy metalowy pancerz zwiększa siłę obrażeń o tyle ile daje punktów pancerza (postać z napierśnikiem +2 PP i kolczuga +1PP dostanie obrażenia z siłą 5+2=7 więc liczy sie najlepszy pancerz danej postaci). Magiczna zbroja chroni tak jak normalna. Postać, której Żywotność spadnie do zera musi wykonać test Wt. Jeśli test się nie powiedzie to ofiara została zamrożona i ginie. Niemagiczne przedmioty mają 50% szans na zniszczenie. Poza tym ofiary po każdym ataku testują swoją Wt. Jeśli test sie nie powiedzie to ofiara wpada w drgawki na k6 rund (wszystkie statystyki spadają o połowę (zaokrąglone w górę)).

Ogień: To atak budzący największą grozę i najbardziej zabójczy ze wszystkich ataków. Dokładnie opisany jest w podręczniku... :)

Opary: Jest to zwykle gryząca, zielona chmura wydobywająca się z trzewi smoka. Początkowo atak ma zasięg stożka (tak jak każde inne zionięcie smoka, patrz podręcznik) o zasięgu (długości) 2k6+6 metrów. W kolejnych rundach trujące opary formują chmurę o średnicy 2k6 metrów, poruszającą sie w losowym kierunku. Czar "Uderzenie wiatru" może skierować chmurę w wybranym przez czarującego kierunku. Smok jest odporny na działanie oparów. Ofiary znajdujące się w zasięgu oparów automatycznie otrzymują 4 punkty obrażeń niezależnie od tego jaka mają ochronę (magiczną czy nie). Ofiary testują też swoją Inicjatywę. Jeśli test się nie powiedzie, ofiara tarci orientację i porusza się w losowym (k12 i tarcza zegarka) kierunku. Odległość na jaką porusza się ofiara jest również określana odpowiednią kością (zależnie od Szybkości ofiary).

Błyskawica: Smok może potraktować swoich przeciwników Błyskawicą. Działa ona tak samo jak czar z drugiego poziomu magii wojennej, z ta różnicą, że ma siłę 8.

Dym: Smok może wypuścić chmurę gęstego dymu (obszar jak w podręczniku) aby zdezorientować przeciwników. Postacie które znajda się w tej chmurze podlegają efektom Głupoty.

Język:
Mówi się, że niegdyś smoki mówiły. Nie wiadomo w jakim języku ale mógł być to każdy; od Eltharin, poprzez Khazad, aż po język Starych Slannów. Większość smoków jest na tyle inteligentna że rozumieją większość języków, a nawet języki tak młodych ras jak ludzie. Mówić do jakichkolwiek humanoidów będą tylko smoki o Ogładzie większej niż 24.

Magia:
Smoki są magiczne z natury jednak bardzo niewiele z nich potrafi rzucać czary. Większość smoków żyjących dziś nie potrafi rzucać czarów. Potrafią to tylko stare smoki. Te, które czarują, nie robią tego tak jak magowie. Magia dla smoka jest jakby kolejnym zmysłem i rozwija się przez całe jego długie życie. Zwykle smoki rozwijają swoje magiczne umiejętności w wyniku częstych polowań na nie w czasie których pozwalają one im uniknąć niebezpieczeństwa. To właśnie zdolności magiczne pozwoliły niektórym z tych stworzeń przetrwać przez długie tysiąclecia.

Smoki nie maja dostępu do wielu czarów. Używają raczej czarów mogących im pomóc w jakiś sposób, lub ochronić je zamiast czarów ofensywnych jak Kula Ognia czy Błyskawica. Smoki nie mogą używać czarów "pociskowych" gdyż zostały one wymyślone przez ludzi i smoki nie rozumieją ich. Wyłącznie od MG zależy określenie jakich czarów może używać smok. Poziom magii smoka określany jest za pomocą kości k6-2. Jeśli wynik jest równy 0 lub mniejszy to smok nie może rzucać czarów. Typowy smok używający magii będzie miał dostęp do k4 czarów i 4k4 PM. Smok nie musi używać magicznych składników do rzucenia czaru, a jeśli ma 12 lum mniej PM to wszystkie czary automatycznie sie udają.

Zmysły:
Wszystkie smoki maja niezwykle wyczulone zmysły, które swoja czułością prześcigają wszelkie inne stworzenia. Na przykład ich węch jest o sto razy czulszy niż węch psa, co oznacza, że mogą wyczuć zapach z odległości ponad 6 kilometrów. Innym ich wspaniałym zmysłem jest wzrok. Widzą doskonale na kilka kilometrów, a niektóre smoki maja tak dobry wzrok, że widza nawet przez magiczną mgłę. Smoki potrafią również wyczuwać emocje innych istot, jednak rodzaj emocji jakie smok jest w stanie wyczuć zależy od jego charakteru. Smok o dobrym charakterze będzie w stanie wyczuwać tylko dobre emocje (szczęście, miłość...), zaś smok zły będzie wyczuwał wyłącznie negatywne odczucia jak zazdrość, gniew itp. Jednak badania wykazały, że ta reguła nie odnosi się do wszystkich smoków i nie jest bezpośrednio związana z ich charakterem.

Smocze Oko:
Niektóre smoki (15% do 20% populacji) posiadają umiejętność zwaną Smoczym Okiem. Wykształciły ją jako przydatny mechanizm obronny pozwalający na pokonanie wroga jeszcze zanim rozpocznie się właściwa walka. Smok może użyć tej umiejętności raz na rundę na pojedynczym celu. Ofiara wykonuje test SW i jesli test się nie powiedzie to cierpi z powodu chwilowej (k3 godzin) amnezji (wyrzucenie w czasie testu 00 powoduje całkowitą i trwałą utratę pamięci). Skutecznym lekarstwem jest czar Zdjęcie Klątwy wykonany przez co najmniej trzeciopoziomowego maga.

Smoczy ród:
Jest kilka gatunków smoków, od Wywern, poprzez Draki, aż po potężne Uskrzydlone Draki. Poza nimi są smoki powstałe nienaturalnie; zmienione przez Chaos lub przywrócone do "życia" Zombie Smoki. Poza tym smoki różnią sie kolorami (Zielony, Czerwony, Biały i Niebieski). Kolor określa zdolności smoka, np.: Zielony Smok będzie zamieszkiwał leśne ostępy, a zamiast ognia będzie zionął trującymi oparami. Białe smoki zamieszkują skute lodem rejony globu i atakują podmuchem śmiertelnie chłodnego powietrza, a właściwie falą mrozu. Czerwone smoki są typowymi smokami; zioną ogniem i zamieszkują aktywne wulkanicznie rejony. Smoki niebieskie są stworzeniami wodnymi, rzadko mają skrzydła, a atakują błyskawicami. Czarne smoki zamieszkują juz nieaktywne wulkanicznie rejony i zioną czarnym, smolistym dymem, a wielu naukowców i badaczy twierdzi, że są odmianą smoka czerwonego.

Amfitera:
Jest to smok posiadający tylko skrzydła, które nie sa skórzaste, jak u reszty smoków, lecz opierzone i podobne do orlich. Są rzadkimi stworzeniami, nawet jak na smoki, a doniesienia o ich istnieniu pochodzą głównie z rejonów Lustrii i Ziem Południowych. Doniesienia te mówią również o prymitywnych plemionach czczących te smoki jak bogów i nazywają je Quetzalcoatl. Podobno widuje sie je czasem w południowej Estalii.

Wygląd: Typowy osobnik ma około 7 metrów długości (od czubka nosa do końca ogona), chociaż legendy głoszą, że obserwowane były osobniki o długości przekraczającej 18 metrów. Ma podobne do węża ciało z piórami pokrywającymi skrzydła, pysk i ogon. Skrzydła są bardzo podobne w budowie do Wielkiego Orła.

Charakter: dowolny (większość jest Neutralna)

Psychologia: Wzbudzają Strach we wszelkich żywych stworzeniach.

Zasady specjalne: Amfitery latają o własnych siłach a podana szybkość odnosi się do poruszania na ziemi. Grube łuski dają 1 PP na całym ciele.

Statystyki:

SZWWUSSWtŻWIAZRCPINTOPSWOGD
249-6632304-59295959-

Smok Chaosu:
Według Wysokich Elfów rasa Smoków Chaosu i innych bestii jak Chimera, Hydra czy Wywern są potomkami Garlaugcha, pierwszego smoka Chaosu, który niegdyś był jedną z bojowych bestii elfickiego księcia i ponoć wywodził się z linii Indraugnira, smoka, którego dosiadał sam Aenarion. W czasie pierwszej inwazji Chaosu 7000 lat temu, Garlaugch pokonał Księcia demonów Tzeenta, lecz ten przed śmiercią zdołał opętać smoka i zmienić go przy pomocy potęg Chaosu. Mówi sie, że to właśnie ten smok wydał na świat wiele z kreatur, jakie nękały Krasnoludy, ludzi i elfy.

Smoki Chaosu zamieszkują Pustkowia Północy i zapuszczają się na południe tylko w czasie swych niszczycielskich rajdów.

Wygląd: Typowy smok Chaosu ma dwie głowy, dwa ogony, a jego ciało ma wyraźne ślady mutacji.

Charakter: Chaotyczny Psychologia: Powodują Strach i Terror we wszystkich żywych stworzeniach

Zasady specjalne: Smoki Chaosu mogą tylko szybować. Są pokryte grubymi łuskami dającymi 2PP na całym ciele. Smok o dwóch głowach ma dwa ataki zionięciem. Mogą tez ziać Oparami Zmian. Działają one tak samo jak zwykłe opary, ale dodatkowo ofiary maja szansę (5% - 35%) na losowo wybraną mutację.

Statystyki:

SZWWUSSWtŻWIAZRCPINTOPSWOGD
659-8849308-69516969-

Drak:
To wielki smok mający cztery łapy, lecz pozbawiony skrzydeł. Żyją one w najgłębszych i najciemniejszych jaskiniach pod światem i wychodzą na powierzchnię tylko kiedy czują się zagrożone. Ustępują swym ogromem i intelektem tylko Skrzydlatym Drakom. Istnieją przekazy mówiące o całych armiach wyrzucanych w powietrze jednym uderzeniem ich gigantycznego ogona i kulach armatnich odbijających się od jego twardych łusek. Ich rozmiar i fakt, że nie maja skrzydeł powodują, że są bardzo agresywne i atakują ludzi częściej niż inne smoki.

Wygląd: Drak to największy lądowy smok. Najmniejsze z nich mierzą około 7 metrów długości, a największe dochodzą nawet do 70 metrów.

Charakter: Neutralny lub Zły

Psychologia: Powodują Strach i Terror we wszystkich żywych istotach Specjalne zasady: Grube łuski dają 2PP na całym ciele

Statystyki (przeciętne):

SZWWUSSWtŻWIAZRCPINTOPSWOGD
659-9959306-8941898924

Smok morski:
Żeglarze zawsze przywożą z rejsów opowieści o strasznych potworach, jakie można spotkać w morskich głębinach. Mimo, że większość z nich to pijackie przechwałki, to jednak w oceanach żyją potężne stworzenia znane jako smoki morskie lub węże morskie. Dzięki temu, że żyją w wodzie, są o wiele większe niż ich lądowi kuzyni. Legendy mówią o osobnikach mających głowę wielkości galeonu.

Mimo, że morskie smoki są z natury łagodne Mroczne Elfy z Naggaroth zdołały kilka z nich ujarzmić i podporządkować swojej woli. Są one teraz używane w wojnach i mogą przenosić na grzbietach ogromne platformy z uzbrojeniem. Są też wykorzystywane do niszczenia statków wroga i holowania własnych.

Wygląd: Środowisko morskie pozwala im osiągnąc największe pośród smoków rozmiary i zapewnia ilości pokarmu pozwalające na wykarmienie ich gigantycznych cielsk. Smoki morskie mogą mierzyć od 20 do ponad 140 metrów długości. Łuski są zwykle w odcieniach szarości i niebieskiego i są zawsze ciemniejsze na grzbiecie niż na brzuchu.

Charakter: Neutralny

Psychologia: Powodują Strach i Terror we wszystkich żywych istotach. Zasady specjalne: Gruba łuska gaje 2PP na całym ciele.

Statystyki (odnoszą się do smoka około 30 metrowej długości):

SZWWUSSWtŻWIAZRCPINTOPSWOGD
649010969306-69296969-

Skrzydlaty drak:
Jest najpopularniejszym przedstawicielem gatunku. Jeśli jakaś legenda, lub podanie mówi o smoku to najprawdopodobniej mówi właśnie o skrzydlatym draku. Maja one dwie pary nóg i parę skrzydeł. Dzięki temu, że potrafią latać, niewiele jest miejsc, w które nie mogły by dotrzeć. Na legowiska wybierają najmniej dostępne i najniebezpieczniejsze części gór. Zamieszkują szczyty Gór Smoczego Grzbietu w Caledorze, Góry Krańca Świata i Góry Płaczu.

To właśnie o Skrzydlatych Drakach legendy opowiadają, że niszczyły całe miasta i grabiły całe królestwa aby wszystkie skarby złożyć w swoich jaskiniach. I to wszystko prawda. Smoki lubią bogactwo i kolekcjonują kosztowności w ilościach hurtowych. Prawdą jest też to, że biorą księżniczki jako zakładniczki aby uzyskać okup, który wzbogaci ich i tak potężne zbiory. Jedyne co mija sie z prawdą to to, że pojedynczy rycerz w lśniącej zbroi jest w stanie zabić smoka. Zwykle kończy jako kupka popiołu i pogiętej blachy. Ale taki finał jest nie do zaakceptowania przez ludzi słuchających minstrela i popijających wino w swoich wygodnych rezydencjach. Tylko dlatego w pieśniach smok zawsze ginie z ręki rycerza o czystym sercu. Ale tylko w pieśniach...

Wygląd: Skrzydlate Draki są trochę mniejsze niż ich bezskrzydli kuzyni, ale mniejsza masa ciała pozwala im swobodnie latać i pokonywać tak długie dystanse. Przeciętny przedstawiciel tego gatunku mierzy około 12 metrów, lecz są doniesienia o egzemplarzach przekraczających 50 metrów.

Charakter: W dawnych czasach smoki zwykle były Dobre lub Praworządne, ale teraz najczęściej spotyka się Neutralne. Jednocześnie są o wiele przebieglejsze i bardziej chytre niż inni ich kuzyni.

Psychologia: Powodują Strach i Terror we wszystkich żywych istotach.

Zasady specjalne: Mogą swobodnie latać, a łuski dają im 2PP na całym ciele.

Statystyki:

SZWWUSSWtŻWIAZRCPINTOPSWOGD
65908859306-8951898924

autor: A. Fawcett tłumaczenie i poprawki: banshee