Warhammer 2 edycja

Warhammer edycja 2

Zmiany, zmiany:
To już kolejna oficjalna edycja tego RPGa. Choć pod wieloma względami nie różni się od edycji poprzedniej, jednak istnieją też spore różnice, bowiem autorstwo podręcznika jest już inne. Przede wszystkim klimat gry obejmuje dużo mroczniejszy, jeszcze bardziej ponury nastrój. Stało się tak, ponieważ zarówno Imperium, jak ościenne kraje przeżyły inwazję Chaosu, siły destruktywnej i zmiennej. Wiele miast i twierdz legło w gruzach, ludzie walczą w licznych osadach o resztki człowieczeństwa, szerzą się pożary i kulty chaotycznych bóstw, a zewsząd napierają mutanci i różne potworne istoty, jakie można wyobrazić sobie tylko w najgorszych koszmarach. Elfy konsolidują swe siedliska, krasnoludy opuszczają upadłe twierdze, ludzie stoją na krawędzi istnienia. W tym świecie przeżywają tylko najlepiej przystosowani, cwani, sprytni i zaradni bohaterowie, w jakich możesz już teraz się wcielić.
Zmiany obejmują również kwestie mechaniki. Została ona nieco zastąpiona, pojawiły się nowe systemy magii i walki, rozwiązane chyba łatwiej niż poprzednio, a na pewno bardziej logicznie. Chcąc rzucać czary, postać musi opanować splatanie magii, podstawową umiejętność magów. Nawet wtedy czar może się nie powieść i bohater otrzyma jakiś nieprzyjemny efekt, jeśli jest słaby w tym co robi. A właśnie, umiejętności. Obok nich pojawiły się też zdolności, które różnią się nieco, po prostu posiada się je albo nie. System rozwoju postaci uległ nieco zmianie. Nie ma już klas, do których przypisano konkretne profesje. Daje to potencjalną możliwość zostania kimkolwiek, czyli wybrania dowolnej profesji. Mechanika została także podzielona na wariant pospolity, dostępny każdemu, nawet początkującemu Mistrzowi Gry, oraz nieco bardziej zaawansowaną, dla doświadczonych narratorów. Rozwinięta wersja zawiera szereg opcji, jakie mogą zostać wybrane lub całkowicie pominięte przez umawiających się graczy (w znaczeniu Mistrza i drużyny).
Dodatkową zmianą jest sposób wydania podręcznika, który nie każdemu może się podobać. Podstawowy podręcznik wydany został w ładnej oprawie, z kolorowymi ilustracjami i wewnętrznymi wstawkami mechanicznymi i opisowymi, jednak wszelkie dodatki, jak bestiariusz, religie i inne rzeczy, wydane zostały osobno, co zmusza fana tego systemu do wielokrotnego wydawania ciężko zaoszczędzonych pieniędzy. Jednak warto zdobyć te dodatki, gdyż wyjaśniają wiele wariantów świata i systemu, jakich na próżno szukać w podstawowej wersji podręcznika. Ponadto w podstawce pominięty został szereg informacji, jakie mogłyby wydawać się przydatne. Nie wiem, może założono, że gracz będzie już to wiedział, jednak pominięto rzecz niesłychanie ważną, jaką jest opis świata. To chyba pewne niedopatrzenie, choć może wydawać się, że większość graczy zna już pierwszą edycję. Jednak co z tymi, którzy sięgają po system po raz pierwszy?
Mimo pewnych niedociągnięć, 2 edycja niewątpliwie warta jest polecenia, szczególnie porównania z poprzednikiem. Niemniej osoby, sięgające po wydanie po raz pierwszy, mogą odczuwać pewien głód informacji, jeśli nie zaopatrzą się również w dodatki (obecnie znane mi wyszły cztery). Warto zagrać w tą edycję choćby ze względu na ciekawy klimat dark fantasy, jaki oferuje już na powitanie.

autor: rrico (rrico@gildiarpg.pl)