Czym jest RPG?

Ilekroć czytamy książkę fantasy chcielibyśmy wraz z bohaterami przeżyć niezapomniane przygody. Zwiedzić mroczne lochy, skraść cenne skarby ze smoczej loży, polować na żądne krwii wampiry czy w końcu przemierzać pustkowia postnuklearnej ameryki... Z takiego właśnie pragnienia wyewoluowały gry RPG, czyli gry w których wcielamy się w wyimaginowanego bohaterka czy bohaterkę, a losy naszych postaci toczą się w świecie istniejącym jedynie w wyobraźni graczy.

Rozgrywka RPG czyli "Czym jest sesja?" Spotkanie graczy, którzy planują zagrać w RPG nazywamy sesją RPG, lub poprostu sesją. Grupa graczy (minimum 2, optimum 4-5, ale bywają większe grupy) spotka się czy to w plenerze czy (częściej) u kogoś w domu by rozegrać sesję. Zazwyczaj każdy z graczy posiada kartę swojej postaci [ryc.1 przedstawia kartę postaci do systemu Dungeons & Dragons 3ed], która jest skróconym odwozorowaniem, opisem oraz biografią postaci. Sesję rozpoczyna Mistrz Gry, nazywany czasami narratorem. Mistrz Gry jest osobą prowadzącą przygodę- to ona stwarza świat, w którym poruszają sie gracze, jest każdą napotkaną przez nich osobą- jest oczami i uszami bohaterów. Mistrz Gry (w skrócie MG) opisuje pozostałym graczom wszystko to, co prowadzone przez nich postacie słyszą, widzą, czują etc. Jest więc w pewien sposób wszystkimi zmysłami postaci. Mistrz Gry ma bardzo odpowiedzialną rolę i w dużej mierze to od niego zależy czy sesję będzie można potem zaliczyć do tych udanych.

Klasy, Rasy, Postacie - Mechanika Świat, w którym bohaterowie przeżywają przygody zależy tylko i wyłącznie od MG. To on jest jedynym sędzią w tym świecie, do niego należy również decyzja o tym, czy bohaterowi prowadzonemu przez gracza uda się np. otworzyć zamek przy pomocy wytrychu, rzucić zaklęcie czy też trafić goblina mieczem. Jednak nawet Mistrza Gry ograniczają pewne zasady. Zasady te spisane są w podręcznikach [ryc.2 przedstawia zbiór podręczników do systemu Dungeons & Dragons 3ed], które nie tylko zawierają reguły walki, rzucania zaklęć, stosowania i poznawania umiejętności, lecz wymieniają i opisują przedmioty dostępne graczom w świecie (wraz z ceną jakiej zazwyczaj zarządają za nie odgrywani przez MG kupcy), bóstwa i/lub organizacje występujące w świecie czy też zaklęcia dostępne graczom. Oprócz tego podręcznik do gry RPG zazwyczaj zawiera instrukcję jak, krok po kroku, stworzyć postać, przykładową kartę postaci oraz czystą kartę postaci do skserowania.

Kostki, ołówki, świeczki... gracze! akcja! By rozegrać pierwszą sesje nie trzeba wiele. Tak naprawdę potrzebna jest odrobina czasu, wyobraźni i kilka chętnych osób. Pomimo to posiadanie podręcznika, kart postaci i zestawu kostek znacznie ułatwi rozgrywkę i umożliwi wykorzystanie mechaniki do rozwiązywania wiekszości problemów. Przyda się także kilka ołówków i dużo kartek - do rysowania mapek, sporządzania notatek czy nawet wymiany wiadomości. By stworzyć odpowiedni klimat, możemy zdecydować się na sesję nocną, w ciemnym pomieszczeniu gdzie jedyne światło dostarczać będą świece. Warto również zaopatrzyć się w jakieś przekąski, by głód nie rozpraszał graczy w ciągu trwania sesji.

Jeżeli mój artykuł zainteresował Cię grami RPG, zapraszam do przeczytania innych artykułów dostępnych na łamach Gildii RPG. Znajdzesz w nich cenne wskazówki, które pomogą w zorganizowaniu i przeprowadzeniu pierwszej sesji oraz stworzeniu odpowiedniego klimatu.

Autor: Tomasz 'DoPPler' Najdek [doppler AT gildiarpg DOT pl]