Grotołaz

Grotołaz to dodatkowa klasa prestiżowa, którą można wykorzystać w systemie Dungeons & Dragons.

Jesteś odkrywcą, który potrafi znaleźć szybką i bezpieczną ścieżkę w nieprzeniknionych ciemnościach podziemnych jaskiń. Co więcej, wiesz jak przetrwać w takich jaskiniach całe dnie, jak stąpać po śliskich skalnych półkach, żeby się nie potknąć, jak unikać niebezpiecznych istot zamieszkujących te miejsca itd.

Kość Wytrzymałości: k6

Wymagania: Aby zostać grotołazem, musisz spełnić następujące wymagania:

  • Atut: Walka na oślep.
  • Umiejętności:
    • Szacowanie 4 rangi
    • Wspinaczka 8 rang
    • Przeszukiwanie 8 rang
    • Profesja (górnik) 4 rangi
    • wiedza (geologia) 4 rangi

Właściwości klasowe

Punkty umiejętności na każdym poziomie: 6 + modyfikator z intelektu.

Umiejętnośći klasowe: Szacowanie (Int), Zachowanie Równowagi (Zr), Wspinaczka (S), Rzemiosło (Int), Odcyfrowywanie zapisków (Int), Unieszkodliwianie mechanizmów (Int), Wyzwalanie się (Zr), Zbieranie informacji (Cha), Ukrywanie się (Zr), Wyczucie Kierunku (Rzt), Skakanie (S), Wiedza (Int), Nasłuchiwanie (Rzt), Ciche poruszanie (Zr), Profesja (Rzt), Zauważanie (Rzt), Przeszukiwanie (Int), Pływanie (S), Upadanie(Zr), Tajniki dziczy (Zr).

PoziomBazowa premia do atakuRzut obronny na WytrwałośćRzut obronny na RefleksRzut obronny na WolęSpecjalne
1+0+2+2+0+2 skalny zmysł, Powolny upadek
2+1+3+3+0Znajomość podziemi, Zmiękczenie ziemi i kamienia 1 raz dziennie
3+2+3+3+1Ukradkowy atak +1k6, Podziemny słuch
4+3+4+4+1Poprawiona wspinaczka, Zmniejszenie siebie
5+3+4+4+1Przenikanie skał

Właściwości klasowe:

Biegłość w pancerzu i broni: Grotołaz biegle posługuje się bronią prostą i lekkim pancerzem.

Skalny zmysł: Na pierwszym poziomie grotołaz zyskuje premię +2 do skalnego zmysłu, która sumuje się z innymi premiami (np. premią rasową dla krasnoluda). Zdolność ta zapewnia premię do testów Przeszukiwania wykonywanych po to, by dostrzec nietypowe wykorzystanie kamieniarstwa – przesuwane ściany, kamienne pułapki, nowe elementy konstrukcji (nawet gdy postarano się, by pasowały do starych części budowli), niebezpieczne kamienne podłoża, chwiejne kamienne stropy i tak dalej. Do tej kategorii należy również wszystko, co wykonano nie z kamienia, ale tak, by go przypominało. Grotołaz, który zbliży się na odległość minimum 3 metrów od takiego nietypowego przejawu kamieniarstwa, może wykonać test Przeszukiwania, tak jakby celowo go szukał. Ponadto ma prawo wykorzystywać umiejętność Przeszukiwanie do znajdowania kamiennych pułapek, tak jak robi to łotrzyk. Grotołaz wyczuwa również intuicyjnie szacunkową głębokość w podobny sposób, w jaki człowiek orientuje się, gdzie jest góra, a gdzie dół. Powolny upadek: Grotołaz potrafi wykorzystać do spowolnienia upadku znajdującą się w zasięgu ręki ścianę. Dzięki tej zdolności będzie otrzymywał mniej obrażeń – tak jakby spadał z wysokości o 6 metrów niższej niż naprawdę.

Znajomość podziemi: Będąc w podziemnej jaskini, grotołaz zyskuje premię +2 do umiejętności Tajniki dziczy. Ponadto grotołaz ma 50% szansy na wyczucie naturalnych bogactw takich jak żyły cennych metali gdy przebywa w odległości do 10m od nich.

Zmiękczenie ziemi i kamienia: Możesz rzucać zmiękczenie ziemi i kamienia niczym 5-to poziomowy czarujący.

Ukradkowy atak:Przemierzając mroczne komnaty, grotołaz odkrywa, że w walce często bardziej można polegać na cichym i szybkim ataku, niż na brutalnej sile. Począwszy od trzeciego poziomu możesz przeprowadzić ukradkowy atak i dodać 1k6 do zadanych obrażeń.

Podziemny słuch: Słuch grotołaza wyostrza się, gdy przebywa on w podziemnych jaskiniach. Gdy osiągniesz trzeci poziom, otrzymujesz premię +5 do nasłuchiwania, gdy znajdujesz się w jaskini.

Poprawiona wspinaczka: Grotołaz wspina się z pełną prędkością.

Zmniejszenie siebie: Na czwartym poziomie grotołaz uzyskuje czaropodobną umiejętność zmniejszania siebie. Raz dziennie możesz zmniejszyć siebie, maksymalnie do 50% rozmiaru pierwotnego.

Przenikanie skał: Na piątym poziomie grotołaz zyskuje nadzwyczajną zdolność przenikania skał. Przez 1 minutę na poziom bohatera, grotołaz może poruszać się z połową prędkości w dowolnym kierunku.

Autor: Dirk van Pijkeren Tłumaczenie: Tomasz 'DoPPler' Najdek