Wersja Archiwalna

Wiedźmin (The Witcher)

Gra Wiedźmin to długo oczekiwana, zarówno w Polsce, jak i na świecie, produkcja CD Projekt Red. Ten krótki artykuł ma na celu przybliżenie tej rodzimej produkcji Action RPG.

Grafika

Pierwsze co dostrzegamy to ładna i dopracowana grafika. Szczególnie warto zwrócić uwagę na postacie, których twarze są recznie modelowane (w przecieństwie do np. Obliviona, gdzie twarze są generowane) i dopracowane. Można pochwalić również ruch postaci, może za wyjątkiem np. chodzenia po schodach, ale to już czepianie się.

Walka

Walka sprowadza się do wskazywania celu kursorem myszki, oraz klikania "na czas". Jeżeli klikniemy w odpowiednim momencie możemy zasypać przeciwnika gradem ciosów. Ponadto mamy możliwość wykonywania uników, uskoków etc. Proste - ale wygląda efektownie, a to za sprawą szerokiego wachlarza ruchów, które ma do zaoferowania Geralt.

Podczas walki mamy do dyspozycji 3 tryby: silny, szybki i do walki z wieloma przeciwnikami. Każdy z nich ma zastosowanie w innej okoliczności i przy walce z innym przeciwnikiem, warto więc eksperymentować i szukać najlepszego trybu do każdej walki.

W walce pomoże nam szeroki asortyment broni. Geralt zwykł nosić dwa miecze (srebrny - na potwory i stalowy - na ludzi), można też wyposażyć się w broń dodatkową, noszoną przy pasie oraz różnorakie "wybuchowe" zabawki. Dodaj do tego zestaw wiedźmińskich znaków i otrzymujemy maszynkę do zabijania. Lub innymi słowy Wiedźmina.

Fabuła

Minęło 5 lat od wojny północnych królestw z Nilfgardem, świat nękany jest przez różnorakie łajdactwa, monstra i jeszcze brzydsze potwory, a także plagę i choroby. Wiedźmini odnajdują Geralta i zabierają do Kaer Morhen, gdzie ten dochodzi do siebie. Dwa dni później twierdza jednak zostaje zaatakowana, a zamieszkujący ją Wiedźmini decydują się na despercką obronę.

Na fabułę składają się questy główne i poboczne. Główne popychają wydarzenia do przodu, zaś poboczne pozwalają zarobić dodatkowe pieniądze, pozyskać wyposażenie lub recepturę alchemiczną, zdobyć wiedzę (np. o potworach albo bohaterach niezależnych) etc. Zapotrzebowanie na Wiedźminów jest wysokie, w każdym mieście i miasteczku znajdzie się wiedźmińska praca, więc Geralt będzie miał ręce pełne roboty.

Nawiązania do prozy

Fanów powieści Sapkowskiego czeka nie lada gratka. Nie tylko będą oni mogli poprowadzić Wiedźmina przez korytarze Kaer Morhen i ulice Wyzimy, ale przyjdzie nam poznać (i to dość blisko) m.in piękną czarodziejkę Triss Merigold i uroczą studentkę Akademii Oxenfurckiej - Shani.

Interface

Gra oferuje nam rzut izometryczny, Geralta możemy kontrolować za pomocą klawiatury (ruch) i myszki (interakcja z otoczeniem) lub tylko za pomocą myszki. Wydaje mi się, że pierwsza opcja jest znacznie wygodniejsza, szczególnie w czasie walki. GUI jest tak zaprojektowane, by nie zasłaniać ani cala rozgrywającej się sceny. Mamy więc Wiedźmiński medalion (który reaguje na potwory i magie!) w lewym górnym rogu, obok pasek statusu (np. ilośc życia), poniżej pasek akcji, a po prawej stronie mini-mapkę, i dostęp do dodatkowych ekranów (takich jak karta postaci, ekwipunek, dziennik etc.)

W Wiedźminie dziennik, to coś więcej niż tylko wygodne narzędzie. Wraz z rozwojem fabuły, dziennik jest swojego rodzaju encyklopedią, zawiera opisy i rysunki znanych Geraltowi ludzi (przjaciół i wrogów), potworów a także składników alchemicznych, mikstur etc. Jeżeli ktoś pamięta wspaniałego RPGa wydanego u schyłku ubiegłego wieku - Planescape: Torment to może skojarzyć dziennik Geralta z dziennikiem Bezimiennego.

Świat

Świat wykreowany przez A. Sapkowskiego w Sadze o Wiedźminie nigdy nie był miejscem kolorowym, pełnym iskrzącej magii i palandynów w świecacych zbrojach. Był to świat nękany konfliktami, korupcją, zdradą, pełen ludzi borykających się z różnorakimi problemami. Zmęczeni życiem chłopi, żebracy, dzieci ubrane w łachmany, zajęci ciężką pracą rzemieślnicy oraz wygłodniale, bezpańskie zwierzęta - tak wyglądają przeciętni mieszkańcy okolic Wyzimy, stolicy Temerii. Oczywiście spotkamy też bogatych kupców, wykwintnie ubranych szlachciców i piękne czarodziejki - różnorodność napotkancyh bohaterów niezależnych sprawia, że świat gry ożywa, staje się dużo ciekawszy.

Innym, wartym podkreślenia aspektem, sprawiającym że świat gry wydaje się żyć własnym życiem są różnorakie drobiazgi, budujące całość. Ptaki podrywające się do lotu w momencie gdy bohater gry się do nich zbliży, bawiące się w rycerzy i bandytów dzieci, handlarz przeklinający deszcz etc. Grając nie skupiamy się na takich drobnostkach, ale to one tworzą dającą poczucie "realności" całość.

Podsumowanie

Gdybym pisał recenzję, oceniłbym na daną chwilę Wiedźmina na 8.5/10. Z minusów wymieniłbym poczucie pewnych ograniczeń, pewnej liniowości w grze. Seria TES przyzwyczaiła nas do pełnej wolności (można iść w dowolne miejsce w obrębie świata - o ile tylko potrafisz się tam dostać), której w Wiedźminie nie ma. Z pewnością jednak wachlarz możliwości oferowanych przez grę zapewni długie godziny dobrej zabawy.

Producent:CD Projekt RED Wydawca: Atari Dystrybutor: CD Projekt Silnik:Aurora (Bioware) Data wydania:26 października 2007 Wymagania:

  • Procesor: Pentium 4 2,4 GHz lub AMD Athlon 64 +2800 (optymalne: Intel Core 2 Duo 2.13 GHz lub AMD X2 5600+)
  • Pamięć: 1 GB RAM (Windows XP) / 1.5 GB RAM (Windows Vista)(Zalecane: 2 GB RAM.)
  • Karta graficzna: NVIDIA GeForce 6600/ATI Radeon 9800 lub lepsze (128 MB) (optymalne: NVIDIA GeForce 7900 GTX / ATI Radeon X1950 PRO wyposażona w 256 pamięci.)