Wersja Archiwalna

A Więc Chcesz Być Elfem?

oryginał: Clay Luther tłum: Alek Cesarz

Elfy w WFRP są najpotężniejszą rasą, jaką gracz może wybrać. Niestety, zbyt wielu graczy nie uświadamia sobie co znaczy "odgrywać inną rasę" i często odgrywa swojego bohatera-elfa jako nic więcej niż super-człowieka. Prawda, porównując z ludźmi, elfy są super, ale ludźmi nie są.

Skąd Pochodzą Elfy?

Elfy są rasą humanoidalną, powiązaną z ludźmi. Elfia cywilizacja jest starsza od ludzkiej o ponad 5000 lat. Została stworzona i ukierunkowana przez Dawnych Slannów. 6000 lat przed powstaniem Imperium Dawni Slannowie stworzyli wyspę na Wielkim Oceanie Zachodnim i przenieśli na nią Elfów. Dawni Slannowie dokładnie obserwowali Elfie Królestwa, nauczając młodą rasę wiele z jej filozofii, nauki i magii. Pod wszechobecnym okiem Dawnych Slannów elfy zbudowały pełne blasku, powiązane ze sobą miasta, w których nauka, przyroda i magia odgrywały równorzędne i harmonijne role w życiu mieszkańców.

Kiedy Kataklizm zniszczył cywilizacje Slannów i Chaos ogarnął Wszechświat, Elfy pozostały względnie bezpieczne w swoich królestwach na środku świata. Wiatry i prądy oceanu, połączone z pozostałościami barier magicznych Dawnych Slannów, przegnały najgorsze z burz Chaosu daleko od wysp, pozostawiając Elfy w większości, ale nie całkowicie, nieskażone. Dawni Slannowie wycofali się do swoich miast na Dalekim Wschodzie, zostawiając Elfy, po raz pierwszy, samotnie.

Nie powinniśmy pomniejszać wpływu, jaki Dawni Slannowie mieli na rozwój elfiej cywilizacji. Niemal na pewno Dawni Slannowie stworzyli Elfy (i inne rasy sprzed Chaosu) z prymitywnych Przodków, którzy zamieszkiwali świat przed ich przybyciem. Poprzez dokładne zaplanowanie, używając potęgi nauki i magii, Dawni Slannowie wynieśli Elfy ponad Przodków, precyzyjnie kształtując rasę dla swych nieodgadnionych celów. Elfia cywilizacja, nauka i magia pochodzą wprost z tajemnic Dawnych Slannów, jest to fakt, którego Elfy nigdy nie zapomną, ale rzadko zdają sobie z niego sprawę.

Jaki Jest Elf?

Spośród humanoidalnych ras stworzonych przez Dawnych Slannów, Elfy były: "Pierwszymi pośród równych". Przez prawie 2000 lat Dawni Slannowie kształtowali elfią rasę. Dali oni swym ulubieńcom niezwykłe cechy fizyczne i psychiczne, nauczyli ich niespotykanych umiejętności, dali im również wielką wiedzę o świecie.

Elfy posiadały piękno i wiedzę z wyżyn cywilizacji. Ich cywilizacja, a nawet same Elfy istnieją, by chronić i utrzymać nie tylko swój naród, ale jego piękne dzieła. Wielki odkrywca, Sir Hermann Gunterbold, tak napisał o elfim mieście Galerideleli: "dziwacznie piękna kolekcja wieżyczek, mostów i budowli, które zdawały się być stworzone tylko dlatego, że ktoś uznał, że będą dobrze wyglądać. Pod tymi niezwykłościami architektury wyrastają 'puszcze' zadbanych ogrodów i rzędy pięknych rzeźb. Sztuka upiększa każda ścianę; nawet okna są rozmaicie ukształtowane i pokolorowane w ten sposób, że cale miasto połyskuje i iskrzy w dzień i w nocy. Samo miasto zawiera niewyobrażalną masę restauracji, muzeów, teatrów i miejsc zabaw. Nigdy nie spotkałem nikogo pracującego, ale też nigdy nie widziałem żadnej pracy, która powinna być zrobiona."

Przeciwnie do ludzi, Elfy nie kierują się pragnieniem czy zazdrością, ale nieskrywaną chęcią uniknięcia nudy. Elfy żyją w komunach i dzielą się odpowiedzialnością za wychowanie i bawienie dzieci. Nie słyszano o prawie własności, jednak Elfy dostrzegają i uznają "prawo autorskie", więc niektóre Elfy czerpią powód do wielkiej dumy ze swoich dzieł. Te elfy, które publicznie wyrażają "prymitywne emocje", jak pragnienie czy chciwość, są karane i jeżeli ich zachowanie się nie zmienia, skazywane na banicję. Chciwość, złość i zazdrość nie wnoszą nic poza bólem i chaosem do elfiego środowiska i nie są tolerowane. Elfy unikną każdego tematu, zajęcia czy okazji, które wyda im się bolesne, nużące czy obrzydliwe dla nich samych lub kogokolwiek innego.

Elfy uznają wielu bogów, ale nie w sposób taki, jak inne, mniej rozwinięte rasy. Pamiętając tradycje Dawnych Slannów Elfy wiedzą jak manipulować ich bogami i wydają się rozumieć prawdziwą naturę tych istot. Spośród Elfich Bóstw kilka znamy dokładnie: Liadriel, pierwszy wśród elfich bogów - Bóg Pieśni i Wina; Meneloth, chaotyczny Bóg Przyjemności; Adamnan-Na-Brionha, Pan Tańca - bóg Tancerzy Wojny; Karnos, Pan Bestii.

Elfy szanują Przyrodę - wzory i piękno jakie ona reprezentuje. Elfy zadowalają się Naturą we wszystkich jej aspektach, znajdują przyjemność i piękno tak samo w urodzinach, dorastaniu, seksie, polowaniu, karmieniu i śmierci. Elfy starają się ukształtować swe życie tak, by dopasować się do natury, elficcy filozofowie chętnie używają w swych wywodach metafor związanych z naturą. Ze wszystkich humanoidów stworzonych przez Dawnych Slannów, Elfy posiadają najgłębsze rozumienie Natury, jej stworzeń i duchów.

Elfy traktują "słabsze" rasy z rodzicielskim pobłażaniem. Jeśli Elfy posiadają choć jedną, oczywistą wadę, jest to dekadencka Duma. Większość Elfów spogląda na młodsze rasy jako na zbyt prymitywne, wstrętne, głupie i nie zaprząta sobie nimi głowy, podczas gdy inne, tylko nieco uprzedzone myślą, że mają zadanie nauczenia tych "prymitywów" wspaniałości elfiego życia (tak, argumentują, jak Dawni Slannowie nauczyli Elfy dawno temu), jakkolwiek liberałowie są w mniejszości wobec nie zainteresowanych konserwatystów i maja mały wpływ na politykę elfich nacji.

Elfy nie boją się ani nie nienawidzą Chaosu jak młodsze rasy. Używając magii Dawnych Slannów spróbowali zniszczyć i usunąć istoty Chaosu, których nienawidzą, podczas gdy w tym samym czasie skontaktowali się i zawarli ugodę z istotami Chaosu, które uważają za dające przyjemność (jak Meneloth). Nienawidzą mocy czystego Chaosu, Zła lub Prawa za rzeczy, które niszczą lub ograniczają wolność osobistą lub, w przypadku czystego Chaosu, reprezentują siły zmian.

Rzeczy O Których Musisz Pamiętać Grając Elfa

1.Elfy są Dobre. Utrzymują naturalny porządek, pokój i piękno. Kochają się uczyć. Mają silne poczucie obowiązku. Nie lubią okrucieństwa, zbrodni, przemocy i nieszczerości.

2.Elfy nie cenią bogów tak wysoko jak inne rasy. Traktują bogów jako źródła mocy, ale nie jako nieznane lub niekontrolowane siły.

3.Elfy unikają sytuacji i uczuć, które prowadzą do nieprzyjemnych konsekwencji. Elfy brzydzą się "brudną" pracą. Elfy doceniają komfort, przyjemność, bogactwo i rozwój.

4.Elfy generalnie nie lubią ludzkich i krasnoludzkich kultur, zasad moralnych i warunków życia. Czyni ich to nieznośnie aroganckimi wobec tych ras.

5.Elfy pragną uniknąć nudy bardziej niż czegokolwiek innego. Z tego powodu wielu Elfów interesuje się niebezpiecznymi zajęciami.

6.Elfy żyją niewyobrażalnie długo i posiadają najstarszą, nieprzerwaną kulturę na świecie. Żadna rasa nie może konkurować z ich bibliotekami, umiejętnościami czy magią. Elfy widziały lub co najmniej słyszały o prawie wszystkim. Nic dziwnego, że są znudzone.

7.Elfy wymierają; są pierwszym celem najgorszego ataku Chaosu.