Wersja Archiwalna

Baldur's Gate Tutu

Kultowa gra Baldur's Gate ma już swoje lata. Aby choć odrobinę odświeżyć grę i uprzyjemnić sobie rozgrywkę możemy przenieść wspaniałą fabułę gry do jej następcy - Baldur's Gate II. Uzyskujemy możliwość gry w wyższej rozdzielczości, kilka udoskonaleń interefacu, a przede wszystkim nowe klasy postaci, lepiej rozwiązane umiejętności związane z bronią oraz inne nowinki z drugiej części gry. Brzmi interesująco? Ten poradnik poprowadzi Cię krok, po kroku, jak zainstalować, skonfigurować i uruchomić Baldur's Gate Tutu - czyli BG1 na silniku BG2.

Instalacja serii Baldur's Gate

Na początek instalujemy grę Baldur's Gate, najlepiej choć niekoniecznie z dodatkiem Opowieści z Wybrzeża Mieczy w największej, dostępnej wersji (z filmikami etc.). Następnie przechodzimy do instalacji gry Baldur's Gate II: Cienie Amn - również konieczna jest pełna instalacja i podobnie jak poprzednio preferowana jest wersja z dodatkiem Tron Bhalla. W przypadku starszego wydania Baldur's Gate należy zainstalować patch, do pobrania z działu pliki w serwisie Gildia RPG.

Przygotowania i konfiguracja

Gdy już zapchaliśmy kilka GB serią BG, przechodzimy do instalacji samego modu. Na początek pobieramy plik modu BG Tutu. Jest to samo rozpakowujące się archiwum, które należy rozpakować uruchamiając je. Użycie programu takiego jak power archiever bądź winrar, spowoduje, że pewne katalogi nie zostaną prawidłowo wypakowane i mod nie będzie działał. Pliki wypakowujemy do katalogu z grą Baldurs Gate II (np. C:\Program Files\BioWare\Baldur's Gate II), tak by plik .exe znalazł się w katalogu głównym gry. Przechodzimy do nowo-powstałego folderu bg1tutu i edytujemy za pomocą wordpada (ważne - nie notatnika), plik bez rozszerzenia configuration. Modyfikujemy pierwsze 4 linijki:

  • W pierwszej podajemy ścieżkę do gry Baldur's Gate, np.:
    ~source~ [ ~C:\Program Files\BioWare\Baldur's Gate~ ]
  • W drugiej powinno być słowo BG1:
    ~source.variant~ [ ~BG1~ ]
  • W trzeciej ścieżkę do gry Baldur's Gate II, np.:
    ~target~ [ ~C:\Program Files\BioWare\Baldur's Gate II~ ]
  • W czwartej
    ~target.variant~ [ ~BG2~ ]

Konfiguracja zakończona, przejdźmy do instalacji.

Instalacja Baldur's Gate Tutu

Uruchamiamy plik bg1tutu.exe z folderu głównego Baldur's Gate II. Powinno otworzyć się czarne okienko - jeśli natomiast nic się nie stanie lub ledwo mignie nam czarne okienko, to znaczy że coś poszło nie tak. Powinniśmy zobaczyć nagłówek z nazwą modu, garść informacji, oraz pierwsze pytanie:

Do you wish to keep two of the NPCs rare sounds or completely remove then?[K]eep two, [D]elete them

Mod pyta nas czy chcemy zachować rzadko odgrywane dźwięki wybierania (zaznaczania) dla 2 spośród NPC. Wybieramy po prostu Zachowaj naciskając literkę K.

Drugie pytanie dotyczy zamiany klas. W BG1 nie było takich klas/podklas jak Kensai, Barbarzyńca, Druid Totemiczny czy wielu innych. Dlatego podczas nakładania moda możemy zadecydować, czy chcemy niektórym z NPCów przyznać nowe podklasy, podobne do ich oryginalnych klas z oryginalnego BG1. Proponuję kliknąć tutaj Y, aby otrzymać listę możliwych zmian. Jeżeli klikniemy literkę Y, kolejne pytania dotyczą zamiany klas. Poniżej znajduje się lista kolejnych NPC, których zmianę klasy proponuje nam mod. Podkreśliłem również mój najczęstszy wybór.

  • AjantisA - Kawaler, B - Inkwizytor, C - Łowca Nieumarlych, D - stara klasa (Paladyn)
  • Alora A - Zabójca, B - Lowca nagród, C - Swashbuckler, D - stara klasa (Zlodziej)
  • Dynaheir A - Zaklinacz, B - Mag (stara klasa), C - mag specjalista
  • Edwin A - Zaklinacz, B - Mag , C - Mag specjalista (stara klasa)
  • Eldoth A - Blade, B - Jester, C - Skald, D - stara klasa (Bard)
  • Faldorn A - Avenger, B - Zmiennoksztaltny, C - Totemic Druid, D - stara klasa (Druid)
  • Garric A - Blade, B - Jester, C - Skald, D - stara klasa (Bard)
  • Imoen A - Zabójca, B - Lowca nagród, C - Swashbuckler, D - stara klasa (zlodziej)
  • Kagain A - Barbarzynca, B - Kensai, C - Zabójca magów, D - stara klasa (Wojownik)
  • Khalid A - Barbarzynca, B - Kensai, C - Zabójca magów, D - Berserker, E - stara klasa (Wojownik)
  • KivanA - Archer, B - Beastmaster, C - Stalker, D - stara klasa (lowca)
  • Minsk A - Archer, B - Beastmaster, C - Stalker, D - stara klasa (Łowca)
  • Safana A - Zabójca, B - Lowca nagród, C - Swashbuckler, D - stara klasa (ZŁodziej)
  • Shar-teelA - Barbarzynca, B - Kensai, C - Zabójca magów, D - Berserker, E - stara klasa (Wojownik)
  • SkieA - Zabójca, B - Lowca nagród, C - Swashbuckler, D - stara klasa (zlodziej)
  • XanA - Zaklinacz, B - mag (stara klasa), C - mag specjalista
  • Xzar A - Zaklinacz, B - mag (stara klasa), C - mag specjalista

Po zadaniu wszystkich pytań, przeprowadzone zostanie nakładanie moda, które powinno zająć kilka minut, cały czas wyświetlając pewne informacje na konsoli. Po tym czasie mod jest zainstalowany. Gdy gdziekolwiek, podczas instalacji któregoś z modów, zostaniemy zapytani o język, wybieramy za pomocą odpowiedniej cyferki Polish.

Instalacja FixPacku i polskie znaki

Do Easy Tutu wydawane są tzw. Fixpacki, jest to zestaw krytycznych poprawek do tego moda. Instalujemy go bezpośrednio po zmodowaniu gry. Pobieramy BG2 Tutu FixPack 17, rozpakowujemy do katalogu z grą Baldur's Gate II i odpalamy setup-tutufix.exe z głównego folderu gry. Wybieramy język - polski. Zostaniemy zapytani o różnorakie preferencje, po czym mod się nałoży, jak zwykle drukując sporo informacji na konsolę. Po zainstalowaniu fixpacku, możemy zainstalować jeden z licznych modułów dostępnych dla Baldur's Gate Tutu, a także niektóre z tych dla BG II. Ważnym jest, aby mod zawierał również polską wersję językową (do wyboru, zaraz po uruchomieniu moda). Możesz poszukać modów w dziale pliki w serwisie Gildia RPG

Ostatnią rzeczą, jaką należy zrobić, to konwersja polskich znaków. W tym celu ściągamy prosty programik - Konwerter Polskich Znaków dla BG Tutu, kopiujemy go do katalogu z grą Baldur's Gate II i uruchamiamy. Wybieramy opcję 3 aby utworzyć kopię zapasową modyfikowanych plików, oraz 1, aby przeprowadzić konwersję.

Zakończenie

Po uruchomieniu gry, przywita nas nowy ekran, informujący o tym, że zagramy w Baldur's Gate I, używając silnika Baldur's Gate II. Możemy przejść do tworzenia postaci i.. ruszajmy w krainy.