Monastyr (Hardcover)

W listopadzie 2004 roku, wydawca gry Monastyr, Wydawnictwo Portal, ogłosił rozpoczęcie prac nad wydaniem Hardcover. Miała to być wersja wolna od błędów stylistycznych, mechanicznych, merytorycznych i literówek. Jak wyszła korekta i jaki jest efekt tych prac? Fani mogli się przekonać już na konwencie Krakon 2005, na którym odbyła się premiera wydania. Podręcznik w wersji limitowanej ukazał się prawie trzy tygodnie później, na przełomie lutego i marca. Krótko oceniając: cudo, z niewielkimi błędami.

Na pierwszy ogień poszła oprawa wizualna nowej wersji. Podręcznik szyty, kredowy papier wysokiej jakości, twarda okładka w skórzanej (ze sztucznej, oczywiście, skóry) oprawie ze złotymi tłoczeniami oraz tkaninowa zakładka (jak w książeczkach do nabożeństw). Wszystko wygląda przepięknie. Strony są w jasnobrązowej, lekko purpurowej kolorystyce, sporo ilustracji kolorowych, z których większości nie mieliśmy okazji oglądać w podstawowym, miękkim wydaniu. Ładny, profesjonalny skład, całość harmonijnie rozmieszczona. Osobiście znalazłem dwa minusy w wyglądzie, które nie wpływają na całościowy odbiór. Pierwszy, to reklama trzech dodatków do Monastyru na wewnętrznej, tylnej okładce. Drugi, to zbyt małe marginesy wewnętrzne na stronach. Utrudnia to odczytanie opisów ilustracji, które znajdują się właśnie na wewnętrznych marginesach. Poza tym zmniejszono grafiki przedstawiające mieszkańców poszczególnych krajów (wcześniej były na dwie strony), pomniejszono je na niecałe pół strony i teraz opis oraz grafika znajdują się na jednej stronie. W ten sposób jest przejrzyściej, a podręcznik schudł o prawie 20 stron.

Kolejną rzeczą są poprawki względem podręcznika w miękkim wydaniu. Cała errata spisana jest na końcu podręcznika, z odnośnikami do stron (jest już oczywiście uwzględniona w tekście, to tylko ukłon w stronę posiadaczny wersji w miękkiej oprawie). Można ją również pobrać z oficjalnej strony Monastyru za darmo, w formacie PDF. Zmianie uległy niektóre zasady walki, tworzenia postaci, kilka rzeczy zostało dopowiedzianych i uściślonych. Do zmian mechanicznych przyczepić się nie sposób, jednak kwestie dotyczące storylinii systemu nie uległy zmianie. Nadal znajdziemy tam nieścisłości związane z panowaniem Cesarza Kordu - Wolfganga de Calante i kilku innych. Do tej wersji dodano nową mapę oraz kartę postaci ze wszystkimi zmianami.

Ogólnie podręcznik robi bardzo dobre wrażenie, wyglądem, jak i zawartością. Dodatkowo w paczce z Monastyr Hardcover Limitowany znaleźć można było kolorową mapę Dominium w formacie A3, nowy numer Gwiezdnego Pirata z przygodą do Monastyru, zbiór materiałów dotyczących podbojów Kordu, certyfikat z podpisami autorów gry i numerem egzemplarza oraz list z przeprosinami za dłuższe oczekiwanie na podręcznik. Taka ilość prezentów to bardzo miły gest ze strony twórców.

Na koniec małe wyjaśnienie. Wersja Monastyr Hardcover Normalny zawiera takie same plusy jak Monastyr Hardcover Limitowany. Każdy, kto zastanawia się nad kupnem, a czyta tę recenzję może ją traktować jako recenzję zwyczajnego Hardcover. Jedyną różnicą między obiema wersjami jest okładka i brak zakładki w wersji zwykłej (oczywiście, specjalne dodatki wymienione przeze mnie w poprzednim akapicie dostępne były jedynie w wydaniu limitowanym).

Plusy:

  • wygląd
  • nowa mapa i karta postaci
  • tkaninowa zakładka (tylko w wersji limitowanej!)
  • errata
  • dodatki (tylko w wersji limitowanej!)

Minusy:

  • nie wszystkie błędy poprawione
  • reklama na wewnętrznej okładce
  • zbyt małe marginesy wewnętrzne

Autor: Eldred [kirion AT poczta DOT onet DOT pl]